Musiker og skuespiller Ivar Beddari (t.h) er nå aktuell med en konsertforestilling sammen med balkanorkesteret Kalabalik. (Meediakuva: John Henry Storhaug)

 

Åtte historier ligger i bunnen når Ivar Beddari og Kalabalik inviterer til konsertforestilling der blandingskultur i nord møter balkanrytmer.

 

Frank Halvorsen | Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

– Kalabalik tok kontakt og lurte på om vi skulle slå oss ihop om ei forestilling.

Det sier den allsidige multiscenekunstneren Ivar Beddari, som etter hvert stadig er å se på scenen i kvenske sammenhenger rundt i det ganske land, i et intervju med Ruijan radio.

– Balkanrytmer og takt lar seg fint kombinere med blandingssjangeren som jeg har operert med de siste årene. Så vi gjorde det, og har laget en konsertforestilling.

Forestillinga, som varer i om lag 1 time og 15 minutter, gjester Kirkkoniemi/Kirkenes 24., Vesisaari/Vadsø 25. og Hansinkenttä/Storslett den 27. september.

Hør intervjuet med Beddari i Ruijan radio (saken fortsetter nedenfor):

Åtte historier

– Dette er en samling av åtte forskjellige historier, åtte ulike tanker og åtte sanger, forhåpentligvis med en tråd gjennom det hele.

Han beskriver det som et forsøk på å fortelle en mangfoldig historie fra nord.

– Vi vet at det meste av materiell kulturarv og personlige eiendeler forsvant gjennom hard fornorskning. Resten forsvant under brenninga høsten 1944. Folk som vokser opp her kan sjelden peke på et hus og si at «her har familien min bodd i mange, mange generasjoner», sier Beddari.


(Meediakuva: John Henry Storhaug)

Ett av spørsmålene de forsøker å svare på er hvordan familiebildene kan se ut på andre måter, herunder også knyttet til immateriell kulturarv.

– Kunnskap om hvordan man beveger seg i naturen, kunnskap om hvor tiuren spiller, hvor man skal fiske og hvor man får fisk, og selvsagt mentaliteten som ligger i bunnen i kulturen, forklarer han.

Disse står på scenen

Ivar Beddari – Sanger og skuespiller

Per Georg Kristiansen – klarinett

Ole Thomas Gjærum – trompet/leder

Stig Molvær – althorn

Mauro Martins – tenorhorn

Anne Marthe Galtestad – tuba

Aksel Bakke – slagverk

(Kalttii: Meediamellinki Haltin kväänisentterista ja Kvääniteatteristä)

Forestillinga er, ifølge et presseskriv, en fortelling der det kvenske, finske, kystsamiske, norske, skoltesamiske, karelske og petsamo-russiske ikke bare eksisterer side om side, men på samme tid.

Kulturell legering

Kalabalik, sier han, er et orkester som har holdt på en god stund.

– De har en feit CV over hvem de har jobbet med og hvor de har spilt. De er ikke redde for å kaste seg på nye prosjekter, og det gjør de virkelig med stil, skryter Beddari.

Pasvikdalingen, som for ordens skyld er nevø til Trygve Beddari, sier at han gleder seg enormt til dagene som kommer.

– Det er artig å komme med en forestilling fra nordøst. Vi har jo en blandingskultur, eller kulturell legering som jeg bruker å si, med mange kulturer som er tilstede samtidig. Det å få fortelle historiene derfra blir kjempestas.


ORKESTERVANT: Ivar Beddari var sentral da Arve Henriksen og Kringkastningsorkesteret gjorde «Kvenofoni» i fjor høst. Her fra forberedelsene på Store studio i Oslo. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)  

Kulturrådet, Samovarteatret og Kvääniteatteri er med som støttespillere, og etter hvert skal Beddari og de seks musikerne i balkanorkestret vende nesa mot Nordland, før de i 2026 skal videre sørover.

– Det er god støtte, som gjør det mulig for oss å i det hele tatt reise på turne, sier Beddari.