Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har ansvar for å gjennomføre regjeringens politikk for barnehager, grunnskole, videregående opplæring og folkehøgskoler. (Kuva: Pressefoto/Regjeringen)
Det er forlagene bak lærebøkene som bærer ansvaret for hva som blir formidlet gjennom læremidlene, mener Kunnskapsdepartementet.
Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no
I forbindelse med saken om Marthe Bjørseth Nilsen, og hennes studiefunn om både manglende- og feilinformasjon om kvener i skolebøker, har Ruijan Kaiku gjort en henvendelse til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun.
Vi utfordret ministeren på å kommentere budskapet Nilsen kom med i sin kronikk i Nordnorsk debatt. Vi spurte samtidig om dette er et problem myndighetene kommer til å ta på alvor, og hva som eventuelt kan gjøres.
Les også: Slår alarm etter oppsiktsvekkende funn i lærebøkene
Vi fikk ingen svar fra ministeren selv, men i en kort e-post fra Kunnskapsdepartementet (KD) svarer departementet følgende:
«Innholdet i opplæringen styres gjennom læreplanverket. Som artikkelforfatteren selv peker på, er det mål i læreplanen som tilsier at elevene skal få opplæring om historien til både samene og de nasjonale minoritetene i Norge og de rettighetene disse har i dag.»
«Hva som blir formidlet gjennom læremidlene, er det forlagene som har ansvar for», avrunder departementet.
Kunnskapsdepartementet har, ifølge regjeringens sider, ansvar for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskoleutdanning, høyere utdanning, forskning, voksnes læring og kompetansepolitikk.