Kunstner og fulltidskven Åsne Kummeneje Mellem. Hennes nyeste utstilling åpner straks. (Arkivfoto: Arne Hauge)

 

Kunstneren Åsne Kummeneje Mellem klar for Vigelandmuseet.

 

Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Om to dager, torsdag 26. september, åpner det en spennende kunstutstilling særlig sett med kvenske øyne. Det er Åsne Kummeneje Mellem, kjent fra blant annet Kvenungdommen, hun har ferdigstilt et prosjekt hun har gitt tittelen «(Sinne) Käsin.»

«Utstillingens tittel er flertydig. På norsk kan det kvenske ordet käsin oversettes til «for hånd» eller «i retning av», mens sinne betyr «dit». Når disse ordene settes sammen, får ordene betydningen «ditover»», står det å lese i pressemeldingen knyttet til utstillingsåpningen.

Vigelandsmuseet er som navnet tilsier ingen hvem som helst. Det ligger i Nobels gate i Oslo, og ble oppført for drøyt hundre år siden som atelier, bolig og fremtidig museum for den norske billedhuggeren Gustav Vigeland. Her arbeidet og levde han frem til sin død, og fra dem kan vi lese følgende:

«Med utgangspunkt i kvensk håndverk, käsityö, og samtaler med tidsvitner ønsker Kummeneje Mellem å sette sammen fragmenter av en kultur som har vært på randen av utryddelse.»

«Samtidig eksperimenterer hun med å bringe inn sitt eget kunstneriske uttrykk, for å bidra til at kulturen ikke bare puster, men forblir viktig, relevant, og fortsetter å vokse.»

Mellems utstilling spenner over tre av Vigelandmuseets saler: Verket «I Never Learned my Mother Tongue» fra 2021, der store mengder plantefarget ull velter ut av en trang glassboks. Verket «Pehmeä paaro», en foss av naturfarget ull som strekker seg fra tak til gulv. Pluss utstillingens tredje arbeid, «Vekki», som vever sammen bjørkenever og blir en refleksjon og et synlig uttrykk over tapte håndverkstradisjoner.

Vi ta med at utstillingen også inviterer til dialog om tilhørighet, identitet og de samfunnsmessige konsekvensene av tapt språk og kunnskap.