Forpakningen er vårt første møte med tingen, og da er førsteinntrykket viktig. Dette vakre bildet er fra prosjektet Movements, som planlegges til Oslo Kulturnatt 2021. (Illustrasjonsfoto. Anne-Sylvie Bonnet/Finno)
Skaffet seg nytt utseende og flere nettsider.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
«Finno har fått en flott ny visuell identitet og nye nettsider. Vi håper dere finner den nye siden informativ og inspirerende», heter det fra Finsk-norsk kulturinstitutt. Tross et annerledes år har instituttet klart å holde en viss aktivitet, blant annet med en tilstelning nå i høst som også handlet om ytre presentasjon, om forpakningens verdi:
«Fremfor alt må forpakningen beskytte produktet, men forpakninger er også multisensoriske kommunikasjonsmiddel som har en direkte innvirkning på hvor funksjonelle og attraktive vi synes produkter er.»
De kloke ordene tilhører finske Markus Joutsela, lektor i visuell kommunikasjonsdesign ved Aalto-universitetet. Han var en av talerne i et webinar nå i september, der Finno i lag med blant andre den finske ambassaden så på forpakningsindustriens framtid. Et at hovedspørsmålene var «Is Wood the New plastic?»
Joutsela gir i alle fall uttrykk for at forpakninger er underutnyttede medier. Forpakningsdesign, sier han overfor Finno, handler mye om psykologi, samtidig som en viktig utfordring er å gjøre forpakningsindustrien holdbar og gjennvinnbar.
Her kan du lese Finnos intervju med Markus Joutsela