Direktør Tor Sara og redaktør Arne Hauge håper leserne vil sette pris på Ruijan Kaikus endringer (Foto: Heidi Nilima Monsen)

 

Stor tro på Ruijan Kaiku i nytt format.

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

Januarutgaven av Ruijan Kaiku ser annerledes ut enn de siste 25 års papiraviser. Dette fordi Ruijan Kaiku har lagt om til avis i magasinformat.
– I og med at Ruijan Kaiku er ei avis som ikke kommer ut like ofte som mange andre aviser, ønsker vi å synliggjøre dette bedre ved å endre format til magasin, sier redaktør Arne Hauge. Han håper nyformatet vil øke «lese- og levetid.»
– Mitt inntrykk er at Ruijan Kaiku ikke like fort havner som opptenningspapir i ovnen, og planen vår nå er at avsia skal leve ennå lengre på stuebordene i de ulike kvenske hjem, sier redaktøren.
I følge daglig leder for Ruijan Kaiku AS, Tor Sara, har selskapet lagt en strategi for fornyelsede siste årene, som formatskiftet på papirutgaven er en del av.

Endringsprosess

– På grunn av en generell endring i medievaner velger vi å gjøre noen endringer. Det å gå over til magasinformat er en del av ei lang liste, sier daglig leder.
Sara peker på at det kvenske er i medvind for tiden, og sier at Ruijan Kaiku ønsker å fange opp og ta pulsen på den kvenske revitaliseringen og oppvåkningen man opplever blant unge mennesker, som nå begynner å grave i sin kvenske bakgrunn, kultur og språk. Han sier at det å nå yngre brukere blir viktig.
– Du kan si at vi har gått inn i en foryngelses- og fornyelsesprosess, og at vi nå ønsker å gjøre ting annerledes. Vi har blant annet blitt mye mer aktiv på video og sosiale medier. Og så har vi jo startet opp Ruijan Radio.

Fortsatt avisinnhold

Redaktøren sier at leserne neppe kommer til å merke det helt store forskjellen på selve innholdet.
– Vi skal fortsatt være ei avis, og snappe opp det som rører seg der ute. Nyhetssaker og reportasjer skal vi fortsette med, men vi skal også ha mer kulturstoff i form av blant annet kvensk-norsk parallelltekst. Noe justering blir det nok, men produktet skal være til å kjenne igjen for våre trofaste abonnenter og lesere, sier Arne Hauge.
– På sikt spisser vi det nok enda mer mot den roligere og mer estetiske magasinstilen, legger han til, og nevner tema i hver utgave som en mulighet å bygge videre på.

Like mange utgaver

Selv om en nå går over til nytt og mer glanset format, er planen at Ruijan Kaiku fortsatt vil komme ut like ofte som før.
– Vi har planlagt å fortsette med ti utgaver i året. Hva fremtiden bringer i denne bransjen her, og ikke minst for Ruijan Kaiku som lever på nokså begrensede midler, så det er også et ressursspørsmål for oss, sier Tor Sara.
Til nå har avisa blitt trykket i Alta, mens det nye magasinet skal trykkes på konsernets trykkerier i Trondheim. Bortsett fra det vil distribusjonen fortsette som den gjør i dag.
– Ruijan Kaiku vil komme til våre abonnenter som før, forsikrer Tor Sara og Arne Hauge.