Čálgu UB. (Kuva: Kjell Petter Hetland/KPH-Media)

 

Ungdomsbedriften Čálgu UB ved Nord-Troms videregående skole håper at de, gjennom sin produktutvikling, kan bidra til å bevare kvensk og samisk språk og kultur.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

«Vær stolt av den du er.» Slik innleder de unge gründerne i Čálgu UB  sin filmpitch, sluppet på egen facebookside den 21. februar i år.

«Vi kommer fra Nord-Troms, et område kjent for tre stammers møte. Her møttes nordmenn, samer og kvener. Dette er kjempeviktig for oss. Vi frykter at kulturene våre sakte, men sikkert dør ut. Vi er Čálgu UB og vi har løsningen», sier de i filmen. Et av målene med å hente fram tradisjonell kunnskap, er for å ivareta kulturarven, framgår det.

Ifølge bedriftens hjemmeside består ungdomsbedriften av ni ansatte som går på studiespesialiserende studieprogram på vg2 og vg3, og tar faget Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1.

Vil bevare egen kulturarv

Alle i bedriften har norsk og samisk og/eller kvensk bakgrunn. Derfor er det viktig for dem å bevare egen kulturarv. Samtidig er de opptatt av bærekraft, og vil derfor utnytte det mangfoldige miljø- og naturlivet som finnes i regionen, skriver de.

Ideen går ut på å lage naturlige velværeprodukter, med ingredienser som hentes i nærområdet. Hovedideen er såpe av geitmelk.

Flere hundre år tilbake

«Løsningen er såpe av geitmelk og sennegress», heter det videre i filmen.

«Geitmelk i såpe stammer tilbake flere hundre år i tid i den kvenske kulturen. I dag finner vi geitbønder på tvers av hele regionen. Vi er stolte av å bruke en geitbonde her i vakre Manndalen.»

«Sennagress er en stor del av den samiske kulturen, og er blitt brukt i flere hundre år som isolasjon i skaller, som er et tradisjonelt samisk fottøy. Det var vanlig at hele familien gikk ut i lag og samlet sammen gress. Den tradisjonen lever fortsatt i dag.»

Samiske og kvenske produktnavn

«Samisk og kvensk kultur er en del av vår identitet, og vi ønsker å formidle dette gjennom produktene våre.»

«Språk er viktig for tilhørighet, og det kvenske språket er snart borte. Derfor har vi gitt produktene våre samiske og kvenske navn.»

I skrivende stund har de geitemelksåpe med navnet Vuono (fjord) og sennagressåpe med navnet Gáisá (fjelltind), opplyser ungdomsbedriften til Ruijan Kaiku.

Videre trekker de fram i filmen at koronapandemien har vist hvor viktig det er med god håndhygiene, og sier geitmelka er god på huden etter årevis med spriting og tørre hender.

«Vi er stolt over hvor vi kommer fra, og det vil vi at andre også skal være.»

Filmen har de produsert i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Troms og Finnmark og Ungt Entreprenørskap Norge, etter å ha vunnet gründeridol i Alta før jul, heter det fra Čálgu UB på deres facebookside.

Her er filmen i sin helhet: