Stian Feldt Didriksen i Qvænbrygg AS. (Arkiivikuva: Privat)
Vadsø-bedriften Qvænbrygg har hatt en god utvikling siden de satte sin første etikett med kvenske ord på ei flaske.
Kjærstin Berntzen
kjaerstin@ruijan-kaiku.no
Siden oppstarten i 2018 og lanseringen av sitt første øl året etter, har salget for den Vadsø-baserte bedriften Qvænbrygg jevnt. Ifølge Proff endte fjorårets driftsinntekter på 3,112 millioner kroner, nær en halv million mer enn året før.
Øker og øker
– Hovedgrunnen til økte inntekter er at vi har fått inn flere produkter i dagligvarebutikker, sier Stian Feldt Didriksen, som beskriver seg selv som «potet» i Qvænbrygg AS.
I dag får du kjøpt Qvænbrygg i flere butikker og serveringssteder i Finnmark, samt noen få steder i Oslo. Bryggeriets juleøl er tilgjengelig på utvalgte Vinmonopol.
– Nå jobber vi for å få inn Finnmarkspilsen vår som et fast, nordnorsk alternativ i flere dagligvarebutikker i Finnmark, sier Didriksen, som forteller om økt omsetning også nå i 2025, og stadig stigende interesse.
– Særlig der vi har ølet vårt på tapp, ser vi tydelig økning. Men også butikksalget vårt øker, og produksjonen øker. Samtidig er det krevende å etablere seg i dagligvaresegmentet, spesielt når vi ikke har lov til å reklamere.
Les også: – Nå går det tyskere her nede som prøver å snakke kvensk
I Vadsø er Qvænbrygg inne på alle utesteder.
– Der kan vi egentlig ikke vokse mer. Men vi har fått fotfeste på flere serveringssteder i Finnmark, hvor de synes produktene våre er kule. Vi ser også økt salg på Vinmonopolet, spesielt av juleølene våre.
Lek med kvensk
Qvænbrygg har fortsatt kvenske innslag på etikettene.
– På de første åtte sortene vi lanserte står navnet på ølstilen på kvensk, i tillegg til norsk eller engelsk. På baksiden har vi gjemt noen gloser. Språk kommer jo ofte litt lettere etter et par øl, så vi synes det var artig og passende, ler Didriksen.
På nyere lanseringer bruker de språket på andre måter.
– Bestselgeren vår heter Nå9, en lek med det finske uttrykket no niin, som brukes mye i Øst-Finnmark. Vi har også IPA-en Herrä Hummala, et ordspill på kvenske herra jumala – ‘herregud’. Og det mørkeste ølet vårt heter Kaamos, som betyr ‘mørketid’.
– Vi liker å leke litt med språket, og det skal være morsomt og uformelt, forteller Didriksen.
Les også: Satte ny rekord i 2021
Lokale produkter i vinden
Det lille bryggeriet merker godt at stadig flere ønsker å kjøpe lokalt, både drikke og andre lokale varer de har i hyllene.
– Interessen bare øker, særlig i utsalget vårt i Vadsø sentrum. Hadde vi hatt dobbelt så stor butikk, kunne vi også omsatt for dobbelt så mye, sier Didriksen.
Han opplever at selv om mange mener matvareprisene er høye, er betalingsviljen for lokal mat og drikke fortsatt sterk.
– Det betyr mye for folk å vite hvem som lager produktet og hvor det kommer fra. Se bare på osten fra Pasvik, den blir utsolgt før den rekker å komme i hyllene.
Samtidig understreker han at økte inntekter ikke betyr at overskuddet er stort.
– Lønningene er ikke høye ennå, og den eneste fulltidsansatte er hun som driver butikken. Vi gjør fortsatt dette mest fordi vi syns det er gøy.





