Irene Rasmussen gjenskapte Skallelv i leire. (Foto: Sander Larsson Framnes)

 

Kunstner Irene Rasmussen skapte i år Lyden av Skallelvs bestillingsverk. Skallelv i skala. Prosjektet traff godt hos de lokale.

 

Sander Larsson Framnes
sander@ruijan-kaiku.no

 

Kunstner Irene Rasmussen (høyre) sammen med konservator ved Ruija Kvenmuseum, Tove Kristiansen. (Foto: Sander Larsson Framnes)

Etter åpningen av festivalen, som ble driblet i gang med barneforestillingen Nordens Krokodille, vandret bygda ned til den gamle butikken i Skallelv for avduking av årets kunstprosjekt.

– Det som inspirerte meg er varangerhusene, og hvordan de stakk ut av det flate terrenget. Nesten som skulpturer i landskapet, sier kunstner Irene Rasmussen.

Hun er opprinnelig fra Tromsø, men fant som turist og besøkende i Varanger en dyp fasinasjon i områdets kombinasjonshus.

– Det var kombinasjonen av det å innrette seg i et ganske barskt klima, og samtidig også spare den ene veggen på grunn av mangel på byggematerialer i regionen, forklarer hun.

Varangerhus var en byggeskikk hvor man kombinerte hus og fjøs, noe som var praktisk for de kalde vintrene. Fersk melk var til en hver tid bare få skritt og dører unna kjøkkenet.

Spennende for lokale

Verket ble spesielt godt tatt i mot blant dem med tilknytning til Skallelv. Mange kunne lett peke ut huset sitt, eller kjentes hus blant modellene.

Lokale peker ut kjente bygg i kunstverket. (Foto: Sander Larsson Framnes)

Prosjektet startet allerede i 2019, og det begynte med studier av husene for modellering.

Irene formet så en modell av Skallelv, som hun stilte ut på gjesteatelieret i Vadsø i den hensikt å lå det bli med denne. Men etter å ha sett hvilken god respons det ga ut blant folk med tilhørighet til Skallelv, bestemte hun seg for å fortsette prosjektet.

– Jeg innså at det er kjempeviktig å ha noe man kan samles rundt og peke på, og kanskje kommer det noen gamle historier. Men også rettelser til hva jeg har gjort galt med modellen, sier Rasmussen.

– Det var egentlig veldig verdifullt å ha den dialogen rundt, og derfor ville jeg fortsette med det, sier hun.

Modellen gir et unikt droneperspektiv på bygda, og man ser husene fra en helt annen vinkel enn fra bakken. Man kan klart tyde de unike formene som omgir varangerhusene.

Det var flere som savnet sine hus, ettersom hun kun hadde formet et utsnitt. Derfor kom hun tilbake i mai det året og fikk det komplettert.

– Dele kunnskapen

Irene Rasmussen sier det nødvendigvis ikke var om å gjøre å lage en perfekt modell, men heller om opplevelsen og samtalen rundt prosjektet.

– Det er leire, og den er nå som den er.

Noen bygg lot hun være å ta med, som utbygg og lignende.

– Det hadde blitt mange bygninger å ta med, sier hun.

Under festivalen holdt kunstneren avstemning om modellen skulle gis tilbake til Skallelv ved å senke den i elva, eller om den skulle støpes i bronse. I skrivende stund leder forslaget om støping.