Rådet er at damene tilknyttet  Arctic Open Spark Downhill i Nordreisa shopper seg opp på restlageret av framkomstmiddelet. Da kan slike konkurranser i kjøring med sparkstøtting bli en langvarig kvensk tradisjon. (Illustrasjonsfoto: Pål Vegard Eriksen)

 

Landets eneste produsent legger ned produksjonen.

 

Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Som om norskevinteren ikke var ille nok. Nylig kom nyheten om at Norax Tynset avslutter produksjonen av sparkstøttinger. Et tradisjonsrikt fremkomstmiddel med sin åpne løsning, mekaniske bremsesystem og lange vedlikeholdsintervall. Sparken var særlig populært på den norske landsbygda, hvor også kvenene var flittige brukere.

Nå har det altså gått den veien høna sparker med hele sparkeeventyret, idet NRK Innlandet tidlig fredag morgen denne uken spredte det sørgelige budskap at den eneste gjenlevende norske produsenten stanser produksjonen.

«Det er litt synd, for det er et veldig godt produkt. Det blir nok ikke noe mer produksjon i Norge. Sparkstøttinger blir importert, så det blir nok fortsatt mulig å kjøpe det», sier Svein Terje Bakken, daglig leder i tynsetbedriften som i 18 år har produsert den magre og minimalistiske vinterdoningen. Espegard vil etter hvert ta over lageret og levere det som er igjen, meldes det.

Sparken ble før i tiden brukt også til transport, av unger og handlevarer og åteskutt rev og mye annet. En vesentlig fordel særlig for eldre, var forbedret balanse på glatta. To stødige meier pluss et styre å klamre seg til gjorde at det sjelden ble fall.

Nå er det slutt, og mildere vintre anses å være den største syndebukken. Hvis du vil lese mer om sparkens sterkt synkende etterspørsel, så finner du NRK Innlandets nyhetsreportasje her:

Slutt på norsk sparkproduksjon