Elin Kåven er stolt av sine aner fra nord, og bruker sin tilhørighet i musikken (Foto: Heidi Nilima Monsen)

 

Elin Kåven begynte med musikk for å bevare sin kulturelle identitet.

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

Elin Kåven deltok i den nordnorske delfinalen i Melodi Grand Prix med låta We are as one 8. februar i år. Selv om hun ikke kom videre til finalen, synes hun det var en fantastisk opplevelse.

– Det var jo helt fantastisk artig å være med på, men det er klart det er kjedelig at vi ikke kom videre. Man har jo lyst til det når man er med på noe slikt. Spesielt trasig er det at vi ikke kan ta med den fine scenen med på turné. Den så helt eventyrisk ut, forteller Elin, halvparten av duoen Elin & the Woods.

Kvenske aner

Elin er kjent for å bruke samiske elementer i musikken, blant annet språket og joik. Hun har ikke forsket så veldig mye på sin familiebakgrunn, så hun er usikker på hvor mye hun eventuelt har av kvenske aner.

– Men det forundrer meg ikke om jeg har kvenske aner. Det sies jo at deler av slekta til «Trollkåven» kom fra Finland og Tornedalen, sier Elin som er oldebarnet etter broren til den kjente sjamanen og mirakelmannen Johan Kaaven fra Billefjord.

Musikken ble veien tilbake

Under oppveksten i Karasjok var det samiske språket og kulturen en naturlig del av livet, men da hun flyttet sørover fra hjembygda som 16-åring følte hun at hun mistet en del av sin samiske identitet og språk. Dermed valgte hun å ta opp det samiske gjennom musikken.

– Jeg merket først at jeg begynte å glemme samiske ord, og jeg klarte ikke å snakke så bra på mitt eget morsmål lenger. Da begynte jeg å skrive tekster på samisk for å få brukt språket. Så grunnen til at jeg begynte med samisk musikk var faktisk for å bevare språket og kulturen for min egen del, forteller hun.

Gjør det på sin måte

Elin oppfordrer de som ønsker å bruke sin kvenske tilhørighet i musikk eller kunst til å gjøre det på sin egen måte.

– Jeg kjenner jo ikke så godt til kvensk musikk og kultur, og om det finnes noen håndfaste kjennetegn på hva som er kvensk musikk, men det viktigste er at man bare begynner en plass og tenker at det ikke behøver å være så omfattende. Det viktigste er at man uttrykker seg på en måte som man selv føler er riktig, sier hun.

Og så bør man prøve å ikke ta seg så alt for nær av eventuell kritikk.

– Da jeg begynte å joike var det veldig mange som skulle mene noe om min måte å joike på, men kritikk får man vel uansett hva man gjør. Det viktigste er at man tør å prøve, sier hun og kommer med en klar oppfordring:

– Jeg får håpe det kommer mye spennende kvensk musikk framover.

Plateaktuell

I februar ga Elin også ut albumet  sammen med Robin Lynch under artistnavnet Elin & the Woods. Duoen har jobbet sammen siden 2015 og har en felles interesse for natur, det nordiske og urmennesket. Siden da har de jobbet med dette prosjektet hvor hovedfokus er å finne tilbake til røttene og kontakten til jorden. De kaller musikken electrojoik som består av elektronisk musikk med tunge rytmer og joik.

– De fleste låtene våre handler om Moder jord. Den ene heter Motherland, og så er det titler som I’m nature og Breath of the earth. Vi har også justert frekvensen slik at det skulle stemme overens med de naturlige frekvensene, forteller Elin som også har gitt ut flere kritikerroste soloalbum på sitt tyske plateselskap.

Du kan også høre deler av intervjuet med Elin Kåven i Ruijan Radio