Elisabeth Wirkola forsker på matematikk og elevers læring av dette viktige realfaget. (Foto: Privat)
Sterkt norsk matte-team så på tapte læremuligheter for kvenske skoleelver.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
Det er logisk å tenke at en vitenskapelig artikkel om matematikk vil være gresk for folk flest, men den som i år havnet i et renommert internasjonalt konferanse-tidsskrift, har ingen tall og lettfattelig konklusjon.
«Vår forskning viser hvordan lærere som er «outsidere», ikke del av det opprinnelige samfunnet [indigenous community], ofte misforstår studentkommunikasjonen [student communication acts] grunnet mangel på kulturell innsikt», skriver forskerne i sin konklusjon.
Seks forskere står bak artikkelen. Elisabeth Wirkola, Hilja Lisa Huru og Anita Movik Simensen er nok mest kjent for lesere av Ruijan Kaiku, de tre andre heter Annica Andersson, Beth Herbel-Eisenmann og Davis Wagner.
I april 2022 publiserte vi for øvrig en sak på kvensk som handler om Wirkola og hennes forskning på betingelser for læring av matematikk i skolen, og den saken ser du i denne lenka:
Hän halluu tehhä kväänin kouluhaastheet ittensä lujjuueksi
Tilbake til årets publikasjon. Den står å lese i «Mathematival creativity and giftedness in diverse educational setting», publisert som del av rapporten etter gruppens trettende årlige konferanse. Den fant sted i februar i år i Sør-Afrika, og det er allerede ute mye informasjon om neste års utgave, som skal holdes i Karlstad i Sverige.
Tittelen på artikkelen er ««We should never have been in a classroom»: Missed learning opportunities for gifted students with minoritised (kven) background.» Noe som i vår oversettelse blir ««Vi skulle aldri vært i et klasserom»: Tapte læremuligheter for begavede elever med minoritetsbakgrunn (kven).»
Hvis du vil lese artikkelen i sin helhet, er det bare å bla fram til artikkel-sidetall 85 i denne lenka