Ensomhet og krav til disiplin og struktur er blant utfordringene ved hjemmekontor. (Illustrasjonsfoto: Lexin bildetema)

 

Virtuelle kaffepauser og tett kontakt med resten av gjengen, det er blant rådene.

 

Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no

 

Det finske oppstartselskapet Auntie tredoblet i 2020 sin omsetning, noe som neppe er til å undres over i lys av at jobben deres er å bistå ansattes mentale velvære på jobb, inkludert dem som jobber på hjemmekontor. Borte bra, men hjemme best, sies det, en sannhet med modifikasjoner når det kommer til å drasse med seg også jobben hjem. Auntie har i ei pressemelding fått lederen for HR Norge til å uttalse seg om saken, han heter Even Bolstad:

– Jeg er bekymret for arbeidstakeres psykiske helse på hjemmekontor, spesielt nå når vi er i en mørkere tid med mindre mulighet for dagslys og sosiale aktiviteter etter arbeidstid. Ikke minst ser vi at unge, single og de som allerede har lette psykiske utfordringer sliter når de ikke har en arbeidsplass der de kan møte gode kolleger å gå til, sier Bolstad.

Saken er at hjemmekontoret kan være en utfordring for mange, og gjennom annerledesåret 2020 har undersøkelser avdekket økt etterspørsel etter psykiske velværetjenester for bedrifter. Her følger Aunties beste tips for velvære på hjemmekontoret.

  1. Forbered arbeidsdagen. Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver du skal gjøre og sett deg konkrete mål. Husk å ha alle nødvendige verktøy klare.
  2. Sørg for å ha et fredelig arbeidsmiljø som motiverer deg og som lar deg konsentrere deg. Minn familiemedlemmene dine eller romkameratene dine på at du er på jobb.
  3. Lær deg gode videomøte-rutiner, og krev det samme fra andre. Det vil si, skru av lyden på mikrofonen din om nødvendig, vent på tur og på forsinkelser i lyden, vær tilstede i samtalen og ikke les e-post samtidig.
  4. Vær proaktiv og hold tett kontakt med teamet og lederen din. Hold dem oppdaterte på hva du jobber med, og om du sitter fast med noe. Og – husk å organisere virtuelle kaffepauser.
  5. Ta pauser gjennom dagen og husk å bevege på deg eller å tilbringe noen minutter ute. Hvis du har lett for å glemme dette, kan du skru på alarm på mobilen som kan minne deg på det hver time.
  6. Når du jobber hjemmefra, kan arbeids- og fritidsområdene lett blandes. Husk å legge fra deg datamaskinen og annet arbeidsrelatert utstyr når arbeidsdagen er over, og å tilbringe kvelden med noe annet.