Kaksikko Arve Henriksen ja Eili Bråstad laitethiin kunsti yhessä. (Kuva: Helene Eggen)

 

Aldri før har AnJazz hatt bestillingsverk, og heller ikke ei utstilling. Ikke før festivalens 20-årsjubileum.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

– Det er ganske kult at en festival i sør tar initiativet til, og muliggjør, et nytt kvensk samarbeidsprosjekt.

Det sier billedkunstner Eili Bråstad til Ruijan Kaiku.

Sammen med trompetist og jazzmusiker Arve Henriksen har hun laget bestillingsverket «Kaipu kotia» (hjemlengsel) for AnJazz Hamar jazzfestival og Kunstbanken senter for samtidskunst.

Todelt prosjekt

– Det har vært et todelt prosjekt som startet med en konsert der vi begge spilte live, etterfulgt av en utstilling, forteller hun.

Den audiovisuelle livekonserten stod på AnJazz-programmet den 6. mai, mens utstillingen ble vist fra 8. til 11. mai. Ruijan Kaiku får imidlertid opplyst at utstillinga blir stående på Kunstbanken også utover festivalprogrammet, fram til 15. mai.

– I utstillinga viser jeg to videoverk, mens Arves musikalske lydlandskap fyller rommet.

– Videomaterialet er bilder av natur, primært skogbunn, som jeg har bearbeidet, og delvis abstrahert. I lydbildet høres trompet, vokal, elektroniske elementer, og en tekst på kvensk, sier Bråstad.


Fra livekonserten 6. mai. (Kuva: AnJazz)

Prosjektet har, ifølge henne, delvis blitt til i utstillingsrommet på Kunstbanken på Hamar, der duoen har sittet og «jammet» sammen i flere dager.

– Det å få muligheten til å utforme et verk sammen på denne måten har vært veldig spennende, sier Bråstad, og gir honnør til festivalsjef Helene Eggen, som er den som har initiert det hele.

– Hun tenker utenfor boksen, tenker mangfold, og ser potensialet som ligger i å kombinere musikk med andre kunstformer.

Mer mangfold

Både initiativet og mangfoldstanken kan Eggen, som har satt opp sitt første program som forholdsvis ny festivalsjef, langt på vei bekrefte overfor Ruijan Kaiku.

– Dette prosjektet er noe vi har initiert. Jeg ønsker enda mer mangfold på festivalen, sier hun, og legger til:

– Det handler ikke bare om hvilke bakgrunn kunstnerne og filmskaperne har, men også det tverrfaglige aspektet.

Eggen tror nettopp slike ting kan trekke et enda bredere publikum til AnJazz.

– Det er litt av den tanken og retningen jeg ønsker for festivalen, sier hun.


Festivalsjef Helene Eggen (t.v) og styreleder Hilde Høgseth i AnJazz. (Kuva: AnJazz)

Eggen forteller at hun kjente til Bråstad og kunsten hennes fra før, og hadde en idé om å koble henne opp mot en musiker.

– Da jeg så en konsert med Henriksen, falt brikkene på plass.

Ifølge henne er det første gang Henriksen og Bråstad jobber sammen.

Må løftes

Festivalsjefen mener dessuten at det fortsatt er for lite fokus på det kvenske i kunsten.

– Det trengs å løftes fram.

Når det gjelder den aktuelle kunstnerduoen, sier hun, så er det noe med at de som kunstnere også kan utforske sin egen bakgrunn gjennom dette.

– De har ikke, slik jeg forstår det, hatt så mye kontakt med kulturen i oppveksten.

Hun mener at Bråstad og Henriksen, selv om det de gjør er forskjellig, også har noen likhetselementer.

– Det de gjør er lekent og eksprimentielt, og sånn sett jobber de litt på samme måte, sier hun.

Fellestrekk

AnJazz skriver på sine nettsider at Henriksen og Bråstad deler en felles interesse for naturens abstrakte dimensjoner, kvensk identitet og eksprimentell kunst.

«Med dette verket ønsker de å skape et bestillingsverk som forener visuelle og auditive landskap. Prosjektet skal undersøke det usynlige båndet mellom kulturarv og samtidens kunstuttrykk, med fokus på naturens rytmer, røtter og historiefortelling som springer ut av både det personlige og det kollektive», heter det.

Videre framgår det at begge kunstnerne har bakgrunn fra Nordreisa i Nord-Troms, og begge jobber med sine kvenske røtter.

«Henriksen gav i 2024 ut albumet Kvääni, og Bråstad ofte bruker kvensk tematikk i sin videokunst. Et godt grunnlag for et spennende samarbeid. Sammen vil de invitere publikum med på en reise i tid og sted – mye mulig blir det opp mot nord.»


Fra den audiovisuelle livekonserten 6. mai. (Kuva: AnJazz)

Tror på økning

I år markerte AnJazz, som ble arrangert for første gang i 2005, 20-årsjubileum. Likevel hadde de aldri før hatt et bestillingsverk.

– Det er første gang festivalen har bestillingsverk, og vi har faktisk to på årets program. Det er også første gang vi har en utstilling på festivalen, sier Eggen.

Årets festival gikk over ti dager, fra 2. til 11. mai, med åtte ulike arenaer i bruk.

I de tidligere årene har det totale besøkstallet, ifølge festivalsjefen, ligget på mellom 1- og 2000 publikummere.

– Jeg antar det kan bli noen flere i år, blant annet siden det er jubileumsår, sier Eggen.