Det fins mange gamle kvenske båter i behov for kjærlighet og pleie. Arnfinn Kaaby har fikset opp denne åttringen.
(Foto: Arnfinn Kaaby)

 

Flere steder «råtner» kvenske kulturminner nærmest på rot. Arnfinn Kaaby har nylig pusset opp en åttring som sto i fare for å ende som «et synkende skip». 

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

Nylig brukte Arnfinn Kaaby 5 uker på å pusse opp en gammel åttring, en av de mange typene nordlandsbåt. Båttypen var essensiell for kvener som slo seg ned på norskekysten for å drive fiske.

Den aktuelle nyoppussede åttringen på 39 fots lengde og 3.5 meter bredde, stiller han nå med i Ruijan Kaikus kvenmarkør-konkurranse.

– Åttringen har samme bunnkonstruksjon som elvebåt, og den sklir utrolig lett i vannet. Konstruksjonen er fleksibel, og det er en veldig fin båt å bruke i våre nordlige farvann, sier Arnfinn Kaaby.

Han forteller at den aktuelle åttringen kun har blitt brukt to sesonger, for så å ha stått på lager i mange år.
– Den hadde ikke blitt noe særlig vedlikeholdt, og det har satt sine preg på den. Jeg har brukt fem uker på å fikse den, og da har jeg fått skiftet ut over halvparten av stemnene. Det var en del bord som hadde råtnet, så jeg har tillagd nye bord og klinka de sammen. Og så har jeg brukt strie og tjære. Tjære er gull for båtbyggere, sier Kaaby.
– Båten er nå sjøklar, og kommer til å bli brukt i turistøymed, røper båtbyggeren.

Slik så åttringen ut før Arnfinn Kaaby tok på seg oppussingsarbeidet (Foto: Privat)

 

Åttringen heter “Svanen”, og derfor har den fått en svanelignende form foran. (Foto: Arnfinn Kaaby)

Arnfinn Kaaby brukte fem uker på å restaurere denne råtnende åttringen. Blant annet har han skiftet ut over halvparten av stemnene. (Foto: Privat)

Også i dag bruker kvenene tjære for å sørge for at båtene er tette og holder lenge. (Foto: Arnfinn Kaaby)