Foto: Arne Hauge

 

Joitain ajatuksia joulusta.

 

Peter Kujala

 

Me juhlimme joulua, mutta mitä me todella juhlimme? Me tiedämme että Jeesus tuli ihmiseksi. Paimenet Betlehemissä saivat kuulla enkelin julistavan, että Vapahtaja  ja Messias on syntynyt. He löysivät ja näkivät Jeesus lapsen seimessä. Häntä kutsutaan myös sanalla Immanuel, mikä tarkoittaa ”Jumala meidän kanssamme ”. Jumala tuli ihmiseksi, mikä merkitsee että Vapahtaja, Messias on tullut. Kun me luemme Raamatusta tästä Jeesus lapsesta, käy ilmi, että hänen taivaallinen tehtävänsä oli vapahtaa ihmiskunta heidän synneistään. Sana vapahtaa on sama kuin pelastaa.

Jeesuksen opetuksen mukaan jokainen ihminen on velassa Jumalalle, kaikilla ihmisillä näyttää olevan sisäinen myrkky, joka on aiheuttanut valtavia kärsimyksiä läpi koko maailmanhistoriaan. Se epämoderni sana «synti» voidaan kuvata monella tavalla, kuten ahneus, viha, itsekkyys, toisten hyväksikäyttö, kateus, ylpeys, valhe ja kunnianloukkaus. Luetteloa voi jatkaa vaikka kuinka paljon ja on ilmeistä, että kukapa ei tämän maan päällä olisi syyllistynyt tähän? Taivaassa, Jumalan luona vallitsee täydellisyys, silkka hyvyys sekä rajaton rakkaus ja pyhyys. Jeesuksen tehtävänä oli vapahtaa meidät sisäisestä myrkystämme niin, että voimme saada iankaikkisen elämän taivaassa.

Kuinka Jeesus suoriutui pelastustehtävässään? Raamattu kuvaa kuinka Jeesus Ristillä ottaa päällensä kaikkien ihmisten synnit. Hän oli kuin jättiläismagneetti Ristillä. Siellä hän veti itseensä koko maailman ja kaikkien ihmisten synnit. Kun Jeesus kärsi ja kuoli Ristillä, hän sovitti meidät kaikki Jumalan kanssa niin, että me kaikki saamme anteeksi syntimme. Raamattu puhuu nimenomaan siitä, että Jeesus otti rangaistuksen synneistämme meidän sijaan. Jos me teemme rikoksia yhteiskunnassa, varastamme auton, pahoinpitelemme, salakuljetamme huumeita ja niin edelleen siitä tulee seuraamuksia, tulee oikeudenkäynti, tuomio ja rangaistus. Se on oikeudenmukaisuutta ja näin yhteiskuntamme säilyy. Mutta Jeesus otti rangaistuksen puolestamme, niin että me voisimme tulla vapaiksi ja armahdetuiksi. Pelastumme siten tilinteon- ja tuomion päivänä, ja pääsemme iankaikkiseen elämään taivaseen.

Kolmantena päivänä Jeesus nousi kuolleista, mikä tarkoittaa että Jeesus elää ja me elämme hänen kanssaan. Pelastukseen sisältyy ”hengellinen uudestisyntyminen” Jumalan Pyhän Hengen kautta. Hän täyttää sinut Jeesuksen rauhalla ja rakkaudella, ja tyydyttää sinun sisimmän kaipauksen enemmän kuin mikään muu. Jeesus ei siis jää seimeen tai Ristille, sillä hän elää ja on luvannut olla sinun mukanasi kaikkina sinun päivinäsi. Tämä on evankeliumi ja tämä on joulun merkitys.

Raamattu selittää että pelastus on taivaallinen, ilmainen lahja Jumalalta, hänen armostaan. Me emme voi ansaita pelastusta hyvien tekojen tai hyvän elämäntavan kautta. Me emme voi miellyttää Jumalaa ja ikään kuin kirjautua synneistämme ulos. Mitä Jumala vaatii, on että me käännymme hänen puoleensa ja uskomme Jeesukseen ja hänen Ristin teokseen. Kaikille meille Jeesus on Jumalan pelastuslahja, Jumalan  ”joululahja” sinulle. Ota se vastaan! Hyvää Joulua….