Svært kreativt og nokså nusselig: Arctic Culture UB fra Nordreisa produserer glasskuler med det kvenske, samiske og norske flagget på innsiden. – For å symbolisere de tre stammers møte, sier de. (Foto: Arctic Culture UB)
Arctic Culture Ungdomsbedrift er unge og kreative deltakere i vår kulturmarkør-konkurranse. – Forhåpentligvis vil vi kunne hjelpe med å få det kvenske flagget mer sett, sier elevene.
Arne Hauge
arne@ruijan-kaiku.no
Arctic Culture UB er en ungdomsbedrift med elever fra klassen «Entreprenørskap 1» ved Nord-Troms Videregående Skole, avdeling Nordreisa.
– Vår bedrift handler om det kulturelle mangfoldet her i Nord-Troms. Vårt slagord er «Kultur i Glass,» sier Karoline Johannessen på vegne av hele den kreative gjengen. Slagordet er nøye knyttet til produktet de produserer, får vi vite.
– Vi produserer glasskuler med det kvenske, samiske og norske flagget på innsiden, for å symbolisere de tre stammers møte.
På innsiden av glasset ser man i tillegg til flaggene et reinsdyr, også det selv-produsert av ungdomsbedriften.
– Reinsdyret har vi valgt på grunn av at den er lett gjenkjennelig som et symbol for Nord-Troms. Arctic Culture har valgt dette dyret som vår maskot. Det eneste vi har kjøpt inn av innholdet i glasskulen er selve kulen og «snøen» på innsiden. Resten er egenprodusert av medlemmene i bedriften. Vi skjærer også selv treplatene og fletter flettene, sier Johannessen.
– Grunnen til at vi valgte å ha en bedrift som går innom tre stammers møte er fordi vi ville ha et produkt som går innom Nord-Troms og kultur. Vi valgte derfor tre stammers møte. Vi valgte også å fokusere mer på det kvenske og det samiske, siden det er de kulturene som har blitt undertrykt mest. Det kvenske er også kommet litt i glemmeboken, noe vi ønsker å forandre.
Målet med å produserer disse produktene, melder Arctic Culture UB, er å fremme tre stammers møte, samt dele informasjon spesielt om det kvenske og samiske.
– For å forsikre oss om at informasjonen er mest mulig autentisk passer vi på å diskutere mye med de som har kompetanse, spesielt innenfor det kvenske, sier Karoline og dem.
Om et par snaue uker skal ungdomsbedriften på fylkesmessa i Tromsø, og da kommer de til å ha med større versjoner av alle flaggene.
– Forhåpentligvis vil vi kunne hjelpe med å få det kvenske flagget mer sett, sier de.