Nord-Troms videregående skole flagget for kvenene den 16. mars. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Fylkestinget mener at Nord-Troms har de beste forutsetningene for å løfte språkene inn i den utviklinga som Storting og Sameting ønsker.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

I juni vedtok fylkestinget i Troms uttalelsen «Nasjonalt fjernundervisningssenter i samisk og kvensk til Nord-Troms nå.»

Det går fram av et brev fra fylkesdirektørens kontor, datert 27. juni, med både Utdanningsdirektoratet, Sametinget, Kultur- og likestillingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet på mottakerlista.

Innledningsvis peker uttalelsen på at Nord-Troms er kjent for sin rike kultur, språkarv og «tre stammers møte», og at regionen gjennom mange år har bygd på disse tradisjonene og utviklet sterke språk- og kultursatsinger.

Eksplisitt nevnes Halti kvenkultursenter, Kvääniteatteri, Senter for nordlige folk, det flerspråklige senteret i Kvænangen og et sterkt samisk språkmiljø ved Nord-Troms videregående skole.

«Sametinget har ønsket dialog med departementet om etablering av et nasjonalt senter for samisk fjernundervisning, og Stortingets vedtak i forbindelse med Sannhets- og forsoningskommisjonens arbeid åpner for en slik mulighet», heter det.

Videre mener fylkestinget at Nord-Troms har lang og verdifull erfaring med både kvensk og samisk undervisning, ved siden av å ha både faglig kompetanse, lærerressurser og lokal forankring til å løfte dette nasjonalt.

«Fylkestinget mener at Nord-Troms innehar de beste forutsetninger for å bygge funksjonelle språkbrukere for å løfte det samiske og kvenske språket inn i den utviklingen som Stortinget og Sametinget ønsker.»

Fylkeskommunen mener et nasjonalt fjernundervisningssenter for kvensk og samisk bør ligget i et område der språkene brukes, og der revitalisering skjer i praksis på skoler og i lokalsamfunn.

«Nord-Troms videregående har et av de sterkeste samiske språkmiljøer i Norge, og har flere tiårs erfaring med fjernundervisning. De bidrar inn i utviklingen av nasjonale læremidler og har svært høy gjennomføringsgrad på sine elever», står det videre.

Troms fylkesting ønsker, ifølge uttalelsen, å ta ansvar for et senter som kan bli en møteplass for samarbeid mellom kommuner, fylker, Sametinget og staten, og ikke minst bidra til å samordne og utvikle ressursene som allerede finnes.

De ber således Sametinget se til Nord-Troms videregående skole for etablering av et nasjonalt senter for fjernundervisning i kvensk og samisk.