Jussi Salminen. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Svært fornøyd «Satumaa/Eventyrlandet»-regissør.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

– Jeg er veldig stolt av hele flokken. Vi har øvd veldig intensivt og alle har vært veldig fokusert. Og jeg tror alle er veldig fornøyde med hvor vi har landet.

Det sier Jussi Salminen, regissør for forestillinga «Satumaa/Eventyrlandet», idet Ruijan Kaiku treffer ham like etter den andre forestillinga under Kyläpeli 2023.

Les også: Stor bildeserie: Kyläpeli 2023

–  Det er også veldig fint å se at alle på scenen koser seg. Det at folk har det gøy på scenen er den fineste tilbakemeldingen jeg kan få, sier han.

God magefølelse

Salminen forteller at det var enkelt å takke ja til regissørjobben, ettersom det fantes tid og rom i kalenderen.

– Jeg hadde en god magefølelse, sier han.

– Stemte magefølelsen?

– Den stemte veldig godt, og jeg har blitt tatt veldig varmt i mot.

Les også: Fra Helsinki til Nordreisa for å ta regien

– Og disse kvenene. Kjente du til dem fra før?

– Ja, jeg har bodd i Tromsø for noen år siden og har blant annet jobbet med Kristina Junttila og Bernt Bjørn i et kvensk prosjekt. I tillegg har jeg allerede for ganske mange år siden vært i Børselv og møtt Anna-Kaisa Räisänen, og vi snakket om et mulig prosjekt. Så jeg er kjent med saken og historien, sier Salminen.

Politisk snert

Salminen er fornøyd med at han fikk være med på manuskonsultasjon gjennom våren og sommeren.

– Det har vært dialog og åpenhet hele veien, det har vært en trygg måte å jobbe på sammen med Lise Brekmoe og Kristin Nicolaysen, og det er jeg veldig fornøyd med, sier han.


STOLT AV FLOKKEN: Regissør Jussi Salminen (midten) takket Kyläpeli-publikummet etter endt forestilling. Her sammen med skuespillerne Matz Offerdal Rånes og Tove Raappana Reibo. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

– Da manuset var klart ble jeg veldig begeistret over at vi får til en reise til begynnelsen av 1900-tallet og samtidig har fått med noen politiske farger inn i forestillingen. Jeg synes vi har klart å belyse følelser, skam, identitet og hvordan man skjuler sin identitet også over generasjoner, sier han.

– Her er det også veldig fint at det er en morslinje, med en datter, mor og bestemor sentralt i fortellingen. Sånn sett er det også en feministisk forestilling, hvis man ser det fra den vinkelen.

Perfekt sted

– Tørfoss har vært en super plass for denne forestillinga, sier Salminen.

Les også: – Publikum er veldig begeistret

Han trekker også fram stemningen som lyngshesten, smeden og husflidslaget bidrar til, og skryter av de mange frivillige har hjulpet med å bygge plattinger og amfi og slike ting.

– Noen av de som er med har sine forfedre fra denne gården, så det kommer veldig nærme på den måten. Og i likhet med historien i forestillinga krysses noen generajonslinjer også her. Kombinert med omgivelsene med fjellene og alt, blir det veldig naturlig å være nettopp her, sier han.

– For denne forestillinga kunne vi ikke vært på et bedre sted.

Takknemlig

Etter å ha sett resultatet to ganger med publikum til stede, sitter regissøren igjen med takknemlighet.

– Jeg er veldig takknemlig for alt vi har fått til. For musikerne, skuespillerne og alle som har bidratt. Noen ganger klaffer alt – og det synes jeg det gjorde her, avslutter Salminen.