KORO og Maija Liisa Björklund i sluttfasen på kunstprosjekt i Vadsø. (Arkivfoto: Liisa Koivulehto)

 

Statens Hus i Vadsø var forventet ferdigstilt 15. august i år.

 

Ingrid Aslaksen
ingrid@ruijan-kaiku.no

 

Høsten 2021 kunne kurator Monica Milch Gebhardt melde at i forbindelse med rehabilitering og fredning av Statens hus i Vadsø, skulle et nytt kunstprosjekt starte opp, med inspirasjon fra ulike kulturer.

Fordi statsforvalteren mener at det er viktig å trekke frem disse tre kulturene, samt deres historiske og kulturelle betydning for regionen, skal temaet for prosjektet være “Tre stammers møte”. Her er det da snakk om samer, kvener og nordmenn.

Kvensk får spesiell oppmerksomhet

Gebhardt ønsket i den sammenheng også å trekke fram unge kunstnere med ulik tilknytning til Nord-Norge, for å vise det kulturelle mangfoldet i området, og da valget falt på Maija Liisa Björklund og Åsne Kummeneje Mellem. Begge  har vært aktive for å fremheve kvensk kunst og kultur.

Åpningen av bygget var tirsdag 23. august, der blant annet kunstneren Björklund var til stede. Ruijan Kaiku tok en prat med henne.

– Hvor lang tid har blitt brukt på dette prosjektet?

– Det er ett år siden vi leverte gjennomføringsplanen for oss inviterte kunstnere. De første befaringene var i fjor sommer, så ett år alt i alt for mitt bidrag. Hele prosjektet med bygget har så klart tatt lengre tid, sier Bjørklund.

– Har prosessen bydd på noen utfordringer? Noen tanker som ikke falt i smak hos alle? Noe som ikke gikk helt etter planen?

– Til tross for at det er mange folk involvert i et statlig byggeprosjekt som dette, var det få uenigheter av betydning, som jeg har vært en del av i alle fall. Alle har vært veldig fleksible og fine å jobbe med. Jeg ble positivt overrasket over at det ikke var store uenigheter – kanskje heller misforståelser underveis. Lyssetting var kanskje det mest utfordrende med mitt verk, som er et trerelieff i et arbeidsmiljø med standardiserte lyskrav. Men vi landet til slutt på noe som fungerer.

– Hva er din tilknytning til det kvenske? Vokste du opp med å lære språket?

– Jeg er født og oppvokst i Tromsø, med finske og norske foreldre, og kvenske aner fra Nordkjosbotn. Jeg hørte både kvensk og finsk. Finsk er morsmålet mitt, men jeg har alltid vært en del av det kvenske miljøet. Jeg visste ikke alltid forskjellen mellom kvensk og finsk som barn. Nå som jeg har oppdaget mer om min kvenske bakgrunn de siste årene, vil jeg lære kvensk også.

– I fjor sa du at dette skulle bli ditt første permanente offentlig kunstoppdrag. Håper du at dette kan føre til flere slike prosjekter?

– Ja. Da tenker jeg både for meg selv, og for andre kunstnere med kvensk bakgrunn, eller som jobber med det i sin praksis. Staten og det offentlige har et ansvar for å trekke dette mer frem og at det satses på flere prosjekter av denne typen. Det flerkulturelle må synes i statens fortelling, slik som tre stammers møte nå vises på Statens hus i Vadsø. Jeg håper at det kan inspirere flere til å trekke frem sine kvenske røtter, sier hun.

Les også: Kvensk kunst til Statens Hus

Maija Liisa Bjørklund (f. 1987) er en av de to som ble valgt ut direkte for dette oppdraget. Hun har hatt flere utstillinger på Nasjonalmuseet i Oslo, blant annet en installasjon som utforsker prosessen rundt utseendet til det kvenske flagget. Her har hun også implementert den tradisjonelle kvenske solrosen som et symbol på moderne kvensk identitetsbygging.

Åsne Kummeneje Mellem (f. 1995) har utdanning ved Kunstakademiet i Tromsø, Kunsthøgskolen i Oslo og Oslo Fotokunstskole, og har hatt flere verk på utstilling hos Tromsø Kunstforening. I tillegg er hun styreleder for Kvenungdommen.

– Øverst på lista

Videre sier Bjørklund at hun ser for seg å ta en liten pause i arbeidet, samt litt spekulering rundt noen prosjekter som ikke er satt i gang enda.

– Skjer det noe fremover? Noe nytt du skal sette i gang?

– Fremover blir jeg å jobbe mer med fellesskapsprosjekter som f.eks. Kvenbiennalen i Vadsø, og med Kväänitaiteilijat, Kvensk kunstnerforbund. Det står øverst på lista nå. Jeg har ingen planlagte soloutstillinger for øyeblikket. Men det blir spennende å se hva som skjer videre, det er også mulig at jeg involverer meg i flere utsmykningsprosjekter.