Kväänin instituttin kulttuurityötelijä Riinakaisa Laitila. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Det er en skikkelig omprofilering på gang hos det nasjonale senteret for kvensk språk og kultur, med fornyelse av både det ene og det andre.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

– I forbindelse med styrets vedtak om navneendring i vår ble det også aktuelt med ny logo.

Det sier Riinakaisa Laitila som er kulturarbeider ved det nasjonale senteret for kvensk språk og kultur i Norge, som nylig har skiftet navn fra tidligere Kainun institutti – Kvensk institutt til nye Kväänin institutti – Kvensk institutt.

Les også: Vedtatt: Instituttet gjør navneendring

I går ble den nye også den nye logoen sluppet på instituttets sosiale medier.

Alta-firma

– Prosesseen starta med en intern gruppe som så på hvilke muligheter vi har. Vi innhentet flere tilbud, og valgte til slutt en bedrift i Alta som heter Bjørkmanns.

Firmaet tilbyr, ifølge egne nettsider, et utvalg av grafiske produkter og tjenester, og består av dedikerte ansatte med kompetanse innen visuell kommunikasjon, merkevarebygging og digital markedsføring.

De hevder å gjøre sine kunder synlig gjennom å kombinere deres tjenester og produkter, og spesialiteten deres er kommunikasjon på alle flater.

Sammen med en grafisk designer derfra gikk instituttet så i gang med arbeidet.

– Det vi endte opp med er et valg utfra flere mulige skisserte logoer. Det var flertallet blant de ansatte og styret som avgjorde, sier Laitila.

Flersymbolsk

Logoen har til dels mange forklaringer hva symbolikk angår.

– I midten har vi en K, som refererer til både kvener, kvääni, kultur og kieli. Bokstaven beskriver oss og det vi holder på med veldig bra, sier kulturarbeideren.

Ser du K-en? Slik ser den grønne varianten av instituttets nye logo ut. Designeren heter Bjørn Ole Kjelsberg. (Kuva: Kväänin institutti)

I likhet med den forrige logoen, har også den nye et firkantsymbol.

– Den er med videre, men er snudd litt på. Nå står den mer diamantformet.

Laitila forteller at designeren har fått tilsendt bilder av kvenskkulturhistoriske gjenstander til inspirasjon. I tillegg er det hentet inspirasjon fra kvendrakten og andre visuelle elementer.

– Firkanten kan sees som et symbol av käsityö (kvensk håndverk, journ. anm.), for eksempel neverprodukter som ofte er firkantig eller trekantig.

– Den kan også være et kompass som peker på fire himmelretninger. Vi skal være her for alle, sier hun.

På fargefronten er det opptil flere å velge i:

– Logoen kommer i flere frarger. Vi ønsket oss farger fra naturen, dempede jordfarger i blå- og gråtoner, oransje og grønn. Det gir oss flere muligheter til bruk på ulike plattformer, forklarer hun.

Nye nettsider

Det er ikke bare navn og logo som fornyes hos instituttet for tiden.

Her er logoen med det nye kvenske navnet. Instituttet kan velge om de vil bruke kvensk eller norsk variant. (Kuva: Kväänin institutti)

– I tillegg til ny profilering er også arbeidet med nye nettsider i gang.

Også dette gjennom Bjørkmanns i Alta.

Laitila antyder at slikt må gjøres fra tid til annen.

– Det visuelle endrer seg, det kommer nye krav til nettsider, og samtidig ønsker vi å skape klare språkvarianter med kvensk, norsk og dels også engelsk. I dag er det litt for uryddig, erkjenner hun.

Oppi dette arbeidet gjennomgåes også alt av innhold:

– Vi skriver og oppdaterer alt, slik at det er oppdatert både når det gjelder språk- og kulturfeltet.

Fornøyd med resultatet

Ifølge henne er instituttet veldig fornøyde med den nye logoen.

– Det håper vi også at alle andre er, og at den blir et fint tillegg til den formidlingen vi gjør, sier Laitila, og avrunder:

– Forhåpentligvis kan den bli gjenkjennbar som vårt varemerke.

Les også:

Nærmer seg jubileumsmarkering i Pyssyjoki