KLAR FOR TURNÉ: Øystein Fredriksen, Kristin Mellem og Peter Vang. (Kuva: Pål Vegard Eriksen)

 

Trio Raisista legger ut på turné i anledning Kvenfolkets dag. Det blir konserter i Alta, Nordreisa og Tromsø, og med seg på reisen har de et finsk trøorgel og en svensk gitarist. 

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

Allerede på vei opp trappa til Trio Raisistas øvingslokale, som for anledningen er i andre etasje hjemme i stua hos Øystein Fredriksen i Nordreisa, blir Ruijan Kaikus utsending møtt av smil og levende musikk. Det er tonene av «Himlens polska», en finsk trad, som spilles.

– Vi har verdenspremiere. Her på Høgegga, sier Fredriksen med et glimt i øyet.

Det er musikerne Kristin Mellem, Peter Vang og Øystein Fredriksen som utgjør «Trio Raisista» (trio fra Nordreisa). Sammen har de gjennom flere år tatt kvenske salmer, folketoner og tradisjonsmusikk under sine vinger og ut på scenegulvet.

I anledning Kvenfolkets dag 2022 legger de ut på en turné som besøker Alta/Alattio, Nordreisa/Raisi og Tromsø/Tromssa. De forteller at de opplever en stadig økende etterspørsel etter kvensk musikk.

– Det er så få som holder på med kvensk tradisjonsmusikk, sier Fredriksen.

For anledningen har de fått med seg den svenske gitaristen Jonas Strandgård på laget. De har spilt sammen flere ganger tidligere både i inn- og utland. Strandgård har ved flere anledninger besøkt Nord-Troms, der han blant annet har spilt under Paaskiviikko og Kyläpeli. På den måten har han både blitt kjent med kvensk musikk og kvenske musikere, deriblant Trio Raisista.

– Han er en helt fantastisk musiker, så vi er utrolig glade for at han blir med oss på denne turneen, sier Mellem.

Les også: UiT med musikalsk gave på Kvenfolkets dag

Spiller på tre ulike konsertsteder

Turneen starter i Alta/Alattio på selve Kvenfolkets dag 16. mars, med en kirkekonsert i Nordlyskatedralen. Det er UiT – Norges arktiske universitet som gir denne konserten i gave til befolkningen i anledning kvenenes store dag. Videre blir det konsert på Halti kulturscene på Storslett/Hansinkenttä lørdag 19. mars, her med Itu teatteriforeeninki og Halti kvenkultursenter IKS på arrangørsiden.

Turneen avsluttes på Vertshuset Skarven i Tromsø/Tromssa den 20. mars, dette i regi av Viseklubben Spelt og Tromsø kvenforening. Det er Mellemspell AS som legger turneen i samarbeid med de ulike, lokale arrangørene.

– Kvenfolkets dag er en fin anledning til å fare ut og gjøre konserter. Vi har fått mange forespørsler, også sørfra, men det krever mye å legge en turné, og denne gangen ble det disse tre konsertene, sier Mellem.

(Saken fortsetter under bildet)

Trio Raisista forbereder seg på en turné i midten av mars. Her ser vi Øystein Fredriksen og Peter Vang øve hjemme hos førstnevnte i Nordreisa. (Kuva/Foto: Pål Vegard Eriksen)

«Tre stammers møte»-profil

Trio Raisista har en uttalt «tre stammers møte»-profil i bunn av sitt virke. I anledning nevnte turné har forespørslene og bestillingen hovedsakelig vært kvensk musikk.

– Vi synger ofte på både kvensk, samisk og norsk. Denne gangen blir det naturligvis en linje med mye kvensk, men også noe norsk. Vi ønsker at alle skal få utbytte av konserten, sier Fredriksen.

Han legger til at de ikke opplever den samme etterspørselen etter samisk musikk.

– Samiske bestillere har gjerne flere musikere å ta av, og behovet for oss er ikke like stort.

– Men vi ønsker å være en brobygger, og opererer ikke med vanntette skott. Det blir kunstig for oss, sier Vang. – Og det er mange lag i det vi gjør, og mange av sangene vi synger har tradisjonelt blitt sunget på tre språk, legger Mellem til.

Les også: – Hjertene er kollåpne

– Lyden av alt som er godt

Et av Trio Raisistas fremste «våpen» er trøorgelet. Dette instrumentet har etter hvert blitt en nokså eksklusiv vare som ikke er helt enkel å få tak i, særlig den mobile varianten som er lett å ha med på reise. Men det er nå et tilbakelagt problem, hevder den musikalske trioen.

– Et mobilt trøorgel har vært en mangelvare for oss, sier Fredriksen.

– Det vi har hatt tilgang på tidligere har vært av ymse kvalitet og av ymse mobilitet. Nå har vi tilgang på et lett og mobilt trøorgel, som er perfekt for spillinger enten det er på scene eller i fjæra, legger Vang til.

Musikerne ønsker å gjøre et poeng ut av at det nye trøorgelet, som de for så vidt ikke kjenner alderen på, nå skal ut på sin offisielle jomfruferd etter at de nye eierne overtok. Orgelet er i sin tid produsert i Finland, og det er Itu teatteriforeeninki som har kjøpt orgelet, gjennom støtte fra Nordreisa kommune.

(Saken fortsetter under bildet)

Det finskproduserte trøorgelet som Trio Raisista har fått låne er lett og mobilt, og gjør turnélivet atskillig enklere. (Kuva/Foto: Pål Vegard Eriksen)

Musikerne er samstemte om at det er godt å slippe usikkerheten knyttet til dette. Slik svarer de spørsmål om hvorfor trøorgelet spiller en så viktig musikalsk rolle:

– Det er lyden av alt som er godt og kjært, sier Vang, som er den som holder styr på tangentene.

– Lyden av tradisjon, legger Fredriksen til.

– Det er lyden av skolestue, av kirke og hjem. Det er dette instrumentet som har fulgt salmene på veien. Det er levende lyd, som puster mer, og som er litt uperfekt. Og akkurat det tror jeg er veldig godt, avslutter Mellem.