Kvenrosa var i fokus under treskjæringsworkshopen i Vadsø. (Foto: Maija Liisa Björklund)

 

Med sylskarpe kniver tok kvenrosa form på utvalgte trebiter. 

 

Heidi Nilima Monsen
heidi@ruijan-kaiku.no

 

I oktober arrangerte Nordnorsk kunstnersenter en workshop om treskjæring i Vadsø, som del av Troms og Finnmark fylke sitt prosjekt «Kvensk/norskfinsk tradisjonskunnskap i møte med ei ny tid.»

– Interessen for å delta på workshopen var stor og helgens gruppe bestod av ti deltakere fra Vadsø og nærliggende tettsteder i regionen. Noen deltakere hadde litt tidligere erfaring i treskjæring, og alle hadde til felles en nysgjerrighet og interesse for å prøve ut og lære seg dette tradisjonshåndverket, forteller arrangøren. 

Det var åpen påmelding og gratis deltakelse.

Varianter av kvenrosa (Foto: Maija Liisa Björklund)

Kvenroseprosjekt

Workshopen var ledet av kunstnerne Maija Liisa Björklund og Arild Wara. Førstnevnte står bak installasjonen «10(00) vuotta tekkeilä / 10(00) Years In the Making», som workshopen bygger på. Verket handler om prosessen rundt skapelsen av det kvenske flagget, men også om identitet og symboler på et mer universelt plan.

– Til syvende og sist er alle identitetsmarkører konstruksjoner, og resultat av at man velger det ene eller det andre foran noe annet. Tittelen referer til årene det har tatt å enes om flagget, men også til at symbolet har vært brukt i lange tider, blant annet i utskjæringer, har kunstneren selv fortalt. 

Neste år stilles verket ut i forbindelse med åpningen av det nye Nasjonalmuseet.

Kjent symbol

Solrosesymbolet, auringonkukka, som er kjent fra det kvenske flagget er også et sentralt motiv i kvensk käsityö/håndverk og har vært brukt i tradisjonelle treskjæringer i ulike former og variasjoner.

– Det finnes eksempler på gjenstander fra det kvenske området og fra Tornedalen med lignende utskjæringer av solrose former på for eksempel vevstoler og båter. Ofte var de skjært ut på kjærestegaver, og spesielt på rukinlapa, den delen av spinnerokken som holder fibrene fast, forteller arrangøren.

Arild Wara demonstrerer finsliping med bryne. Slipestein/smergel i bakgrunnen (Foto: Nordnorsk kunstnersenter -NNKS)

Skarpt utstyr

Instruktør Arild Wara er en selvlært kvensk/finsk/norsk kunstner, og jobber innen flere kunstarter som trerelieff, skulptur/formdesign, maleri og grafikk. Samtidig er han yrkesutdannet tømrer-håndtverker i bunn og behersker blant annet lafting.

Wara ga en praktisk introduksjon til kvessing av verktøy, samt grunnleggende treskjæringsteknikk. I tillegg til treskjæring var det også fokus på sliping av verktøyet, og de som ville kunne i tillegg lære å slipe kniv og øks.

– Alfa og omega i håndverk er godt utstyr, og i treskjæring kan det være nok med en Mora-kniv, bare den er kvass, røper arrangøren.

I tillegg til heiner og bryner til finsliping, var det skaffet inn en slipestein/smergel til workshopen for å kunne lage ny egg på redskapene.

Kulturarv

Underveis ble det avholdt felles samtaler om praktisk kunnskap, kulturarv, språk, universelle symboler, slik som for eksempel solrosesymbolet, og dermed også autensitet.

– En opplever at interessen for tradisjonshåndverk og arbeid med hendene har fått en ny oppsving, også blant yngre. Deltakerne luftet ideer for fremtidig aktivitet og uttrykte et ønske om fellesverksted eller lignende møteplasser i Vadsø, hvor man sammen kunne holde kurs og treffes, for å samtidig jobbe med ulike typer håndverk, fortelles det.

Workshopen i Vadsø var første del i prosjektet «10(00) vuotta tekkeilä II / 10(00) Years In the Making II». Del to skal etter planen presenteres i begynnelsen av 2021.

Arild Wara var instruktør for workshopen, avbildet med kursdeltaker Idun Gunnarson. (Foto: Monica M. Gebhardt)

Kursdeltakere i arbeid.
(Foto: Maija Liisa Björklund)

Treskjæringer fra workshopen (Foto: Maija Liisa Björklund)

Treskjæringer fra workshopen (Foto: Maija Liisa Björklund)