Oddmund Løkensgard Hoel er statssekretær for Sandra Borch. Hun er forsknings- og høyere utdanningsminister. (Kuva: Ilja C. Hendel)

 

Statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel mener at universiteter og høgskoler er helt sentrale aktører for å få løst mangelen på kvensk og samisk kompetanse i barnehager og skoler.

 

Pål Vegard Eriksen
pal@ruijan-kaiku.no

 

— Mangel på ansatte i barnehage og skole som behersker samisk er en stor utfordring, og enda større for kvensk.

Det sa statssekretær Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) under seminaret «Forsoning gjennom kunnskap» som Universitets- og høgskolerådet arrangerte på Universitetet i Oslo 31.oktober. Dette ifølge kunnskapsavisen Khrono.

Les også: Holder seminar på tampen av oktober: «Forsoning gjennom kunnskap»

— Universiteter og høgskoler er helt sentrale aktører i løsningen av dette problemet, sa Hoel.

Skal være ledende

Khrono skriver i den samme saken at UiT Norges arktiske universitet hadde gode søkertall til kvensk i år.

Hele 26 førstevalgssøkere til 5 planlagte studieplasser på et årsstudium i kvensk, og 13 førstevalgssøkere til 10 plasser på bachelor i kvensk og finsk.

I forslaget til statsbudsjett for 2024 fikk UiT 7, 5 millioner for å styrke samisk og kvensk språk og kultur, ifølge kunnskapsavisen.

UiT Norges arktiske universitet er, så langt Ruijan Kaiku kjenner til, det eneste universitetet i landet med kvenske språkstudier og har dessuten, i den relativt nye strategien for perioden 2022 til 2030, sagt at man skal være det ledende universitetet på nettopp dette feltet:

Les også: En hedersbevisning å bli omtalt som «kvenenes universitet»

«Vi skal være det ledende universitetet på kunnskap om og formidling av samisk og kvensk språk, kultur, kunst og samfunn, og på møtet mellom majoritets- og minoritetssamfunnet», heter det i strategien.

Språklig resignasjon?

På det forannevnte seminaret var det også representanter for kvener og skogfinner til stede, skriver Khrono.

Direktør ved Skogfinsk museum, Dag Raaberg, påpekte ifølge avisen at skogfinnene er den minst synlige gruppen, som det er minst kunnskap om.

— Rapporten treffer ikke oss helt. Skogfinnene har mistet språket helt og vi trenger en annen type oppmerksomhet, sa han.

Raaberg skal ha oppfordret universiteter og høgskoler til å etablere et kunnskapssenter som kan gi kunnskap om skogfinnene, blant annet til lærere.